perjantai 11. huhtikuuta 2014

Julkaisin bändini kanssa sinkun ja musiikkivideon

Olen jo jokusen kerran maininnut blogissani bändini My Reflectionin, joka oli myös tradenomiopintojeni alulle puskeva voima. Samalla bändini on syy siihen, miksi päätin osallistua Haaga-Helian Sosiaalinen media tutuksi -kurssille, minkä seurauksena kirjoittelen tätä blogia.

Julkaisimme tänään uuden sinkun, joka kantaa nimeä This World Belongs To Us. Julkaisimme samalla sinkun aloitusraidasta, This World Belongs To Us (Tonight), musiikkivideon, jonka voi katsoa YouTubessa. Energisen nimikkorallin lisäksi sinkkujulkaisu sisältää kaipuuta henkivän biisin nimeltä Walk

Sinkku löytyy kokonaisuudessa mm. Spotifysta, iTunesista ja Amazonista. Jos metallimusiikki uppoaa vähääkään, niin kannattaa laittaa kuunteluun. Olisi ilo myös kuulla mielipiteitä ja kommentteja niin videosta kuin sinkustakin.

Sinkun saama vastaanotto on tähän mennessä vaikuttanut lupaavalta. Seuraan jännityksellä sanan leviämistä mediassa ja somessa. Esimerkiksi Findance.com julisti jo otsikossaan, että meikäläinen syöksyy Suomen kuumimpien metallilaulajien joukkoon.

tiistai 8. huhtikuuta 2014

Esittelyssä SoundCloud

Päätin esitellä tässä SoundCloudin, jonka idea oli alun perin tarjota muusikoille mahdollisuus jakaa tuottamaansa musiikkia keskenään vaivattomasti. Sekä ammatti- että harrastelijamuusikot suosivat palvelua, joka mahdollistaa musiikkitietojen lataamisen, suoranauhoituksen ja promootion. Jotkin levy-yhtiöt ottavat vain SoundCloudin kautta lähetettyjä demoja vastaan. 

Muusikoiden lisäksi musiikin kuuntelijat voivat käyttää palvelua musiikintekijöiden seuraamisee ja musiikin kuuntelemiseen. SoundCloudissa perinteisten like, repost, share ja add to playlist -toimintojen lisäksi käyttäjä voi kommentoida esimerkiksi tiettyä kohtaa jostain palveluun ladatusta biisistä, jolloin kommentti näkyy kuuntelijoille tietyssä kohdassa biisiä.




Musiikkia pystyy etsimään palvelussa kätevästi hakusanojen tai genren mukaan. SoundCloudista löytyy kaikkea ensimmäisten demoviritelmien  ja valmiiden biisien väliltä kaikissa mahdollisissa genreissä.




SoundCloudin saa yhdistetty Facebook sekä Google+-tunnuksiin. Bändilläni on käytössä Facebook-bändisivuille tarkoitettu BandPage-sovellus, joka käyttää SoundCloud-playeria. Usein uusien albumien ennakkokuuntelun streamauksessa käytetään myös usein SoundCloud-playeria.

Havaitsin hyötyneeni jo tutkimusmatkoistani somen uumenissa

Viime päivät olen pakertanut erilaisten promotekstien ja tiedotteiden sekä bänditreenien parissa. Bändini My Reflection julkaisee tämän viikon perjantaina 11.4. uuden singlen sekä ensimmäisen musikkivideonsa. Lisäksi soitamme torstaina 10.4. Wacken Metal Battlen semifinaalissa On The Rocksissa Helsingissä.

Olen ollut todella innoissani niin tulevasta julkaisusta kuin sen promoamisen suunnittelustakin. On ollut myös mukava huomata, että somen tutkimiseen käytetystä ajasta on konkreettista hyötyä. Sosiaalisen median hyödyntäminen promootion toteuttamisessa tuntuu luontevalta ja pöhinää on havaittavissa aiheen ympärillä.

Kerron perjantaina tarkemmin, miten julkaisuun pääsee käsiksi. :)

Testissä WeVideo

Sosiaalinen media tutuksi -kurssin tehtäviin kuului tutustua vähintään kahteen julkiseen some-sovellukseen, joissa voidaan käsitellä kuvaa ja ääntä. En ole aiemmin käyttänyt mitään videon muokkaamiseen tarkoitettua sovellusta, joten päätin ottaa sellaisen testiin. Valitsin WeVideon ilmaisen version tarkastelun kohteeksi, sillä se vaikutti mukavan simppeliltä aloittelijalle.




Hyvää sovelluksessa oli nimenomaan helppokäyttöisyys, mutta se sopii lähinnä peruskäyttöön. Useasta otoksesta voi leikata sopivan videon,valita teeman, perusefektejä ja valmista taustamusiikkia. Ilmaisversiossa videon loppuun tulee WeVideon tekstit.Videot voi julkaista suoraan suoraan sovelluksesta esim. Facebookissa, Twitterissä, Youtubessa tai Vimeossa.




Kokeilemani yksityishenkilöille suunnattu ilmaisversio sovelluksesta sopii parhaiten yksityiskäyttöön. Sovelluksesta on kuitenkin myös omat versionsa yrityksille sekä kouluille, joita voi hyödyntää niin ulkoisessa sekä sisäisessä viestinnässä.

lauantai 5. huhtikuuta 2014

Somenseisojan nettihaaste: Ylitä itsesi

Erilaiset juoma- ja kuntoiluhaasteet ovat jo jonkin aikaa kiertäneet sosiaalisessa mediassa. Juomahaasteet ovat kuitenkin vaarallisia, eivätkä kuntoiluhaasteetkaan täysin ongelmattomia ole. Kuntoiluhaasteet kestävät varsin lyhyen ajan ja koostuvat yksipuolisesta harjoittelusta, joten niistä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Viimeisin haaste, josta olen lukenut, on 30 päivän "lankutus".

Pohdiskelin asiaa ja päätin, että oikeastaan haluan itsekin tehdä oman nettihaasteen. Kyse ei ole suinkaan juoma tai kuntoiluhaasteesta, vaan jostain aivan muusta. Haluan nimittäin haastaa ihmiset haastamaan itseään, joten tässäpä on teille "ylitä itsesi" -haaste.

Ylitä itsesi -haaste


Jokainen on joskus elämässään halunnut tehdä jotain, mitä ei ole kuitenkaan uskaltanut edes kokeilla. Nyt haastan pyyhkimään epävarmuuden ja epäonnistumisen pilvet pään päältä ja tarttumaan rohkeasti tilaisuuteen, sillä haaste tulee vahvistamaan uskoa itseesi ja omiin kykyihisi..

Tämä ei ole helppo pakettiratkaisu, vaan vaatii rohkeutta ja sinnikkyyttä. Jokaisen haasteeseen osallistuvan on määritettävä itse, miten haluaa omia rajojaan koetella ja kuinka pitkälle on valmis menemään.

Ohjeet:

Tee asioita, joita olet aina halunnut tehdä, mutta et ole uskaltanut
Mieti, missä asioissa tai tilanteissa olet epäröinyt niin paljon, että se on johtanut omasta mielestäsi alisuoriutumiseen tai asian tekemättä jättämiseen. Päätä olla rohkea ja uskaltaa.

Nyt tai ei koskaan -asenne
Anna itsellesi kaksi vaihtoehtoa: nyt tai ei koskaan. Ehdoton asenne puskee tekemään asioita, joihin sinulla on palava halu, mutta ripaus rohkeutta puuttuu.

Älä luovuta
Älä luovuta, vaikka et heti onnistuisi. Opit joka yrityksellä jotain uutta ja olet askeleen lähempänä tavoitettasi. Jokainen askel voi olla ratkaiseva, joten jatka kunnes olet päässyt maaliin tai ota uusi jatkohaaste.

Usko itseesi
Joskus mielesi voi tehdä tepposet ja uskotella, että olet huono ja epäonnistunut. Työnnä tuollaiset turhat ajatukset sinne, mistä ne tulivatkin. Keskitä energiasi sen sijaan oppimiseen ja kehittymiseen. Muista myös, että jokaisella on välillä huonoja päiviä.

Iloitse pienistäkin saavutuksista
Anna itsellesi lupa innostua ja iloita onnistumisistasi. Saat positiivisesta asenteesta virtaa tavoitteesi saavuttamiseen.


torstai 3. huhtikuuta 2014

Perfektionismi ei sovi sosiaaliseen mediaan

Satuin tänään katsomaan kaksi versiota legendaarisesta We Are The World -kappaleesta maailmanluokan artistien taltioimana. Kyseinen kappale äänitettiin samassa studiossa vuonna 1985 Afrikan ja 2010 Haitin hyväksi.

Oli hämmästyttävää huomata, miten valtavasti nämä kaksi versiota erosivat toisistaan vetovoimaisuudessa. Sain kylmiä väreitä 1985 taltioidusta versiosta, joka kosketti aitoudellaan ja voimmakkuudellaan. Pystyin kuulemaan, miten artistit elivät ja hengittivät musiikkia ja sen tarinaa. Sen katsomisen jälkeen tuoreempi versio jäi korvissani aika latteaksi, sillä siihen tuottaminen ja teknisesti hyvien suoritusten hakeminen olivat jättäneet oman jälkensä.

Aito ja spontaani kerronta toimii verkossa


Ajauduin pohtimaan, että sama toistuu myös verkkokirjoittamisessa ja sosiaalisessa mediassa. Parhaiten lukijaan vetoavat päivitykset ja tekstit, jotka loistavat taidokkuuden lisäksi aitoudellaan. Liika hiominen tekee tekstin kirjoittamisesta usein väkinäistä ja antaa sille helposti teennäisen sävyn. Samalla tekstistä saattaa kadota persoonallisuus. Myös tehokkuus laskee, jos tekstiä hieroo tuntikausia.


Kuten musiikissa, myös kirjoittamisessa sanoma on pääasia. Toki teksti kannattaa käydä läpi ennen julkaisua, karsia turhat rönsyilyt ja korjata mahdolliset kirjoitus- tai näppäilyvirheet. Liika on kuitenkin liikaa. Siispä tekstin kulma ja rakenne on syytä suunnitella ennen kuin antaa tajunnanvirran tulvia näppäimille, jotta massiivista viilausopraatiota ei tarvita.

tiistai 1. huhtikuuta 2014

Esittelyssä Bandsintown

Tavoitteeani on tutustua sosiaaliseen mediaan niin, että pystyn tulevaisuudessa hyödyntämään sitä tehokkaammin bändini markkinoinnissa. Päätin lähteä kokeilemaan Bandintown-sovellusta, joka on live-musiikin suurkuluttajien aarreaitta. Olen käyttänyt sovellusta bändini puolesta jonkin verran, mutta en ole tutustunut siihen aiemmin fanin näkökulmasta. Esittelen tässä blogissa hieman molempia puolia.

 
Bandsintown-sovellus Androidille


Kirjauduin sovellukseen Facebook-tunnuksillani, jolloin Facebookissa seuraamani artistit päätyivät automaattisesti sovelluksessa seurattujen listalle. Bandsintown suosittelee eri artistien tapahtumia käyttäjän musiikkimieltymysten pohjalta. Hetken palloilun jälkeen onnistuin lisäämään ja poistamaan artisteja seurattujen listalta. Mysteeriksi jäi kuitenkin vielä, voiko tiettyjen artistien ehdotuksia estää ilmestymästä puhelimeen.



Artistien seuraaminen manuaalisesti

Sovelluksen käyttäjät voivat seurata artistien lisäksi tapahtumanjärjestäjiä sekä toisiaan. Käyttäjät voivat ilmoittaa osallistuvansa ja kutsua kavereitaan johonkin tiettyyn tapahtumaan. Käyttäjät voivat keskustella toistensa kanssa tapahtuma-alustalla tai vaikkapa kysyä lisätietoja tapahtumasta.

Esimerkki Bandsintown-tapahtumasta
Sovellus sopii live-musiikkia arvostaville musiikinkuuntelijoille ja sitä voisi kokeilla työelämässä virkistyskäytössä.


Bandsintown artistin työkaluna


Yli 200 000 artistia käyttää sovellusta omien kiertueidensa markkinointiin verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Itse olen käyttänyt Bandsintownia jo hieman bändini puolesta. Täyden Facebook-integroinnin ansiosta artisti voi käyttää Bandsintownia kätevästi Facebook-sovelluksena.

Artistin Bandsintown-alusta

Sovelluksen avulla luodut tapahtumat voi yhdistää esim. artistin verkkosivuille, blogiin, Facebookiin ja Twitteriin. Sovelluksen tarkoituksena on auttaa mm. indieartisteja hallinnoimaan keikkakalentereitaan. Keikkojen promoaminen on vaivatonta Bandsintownin avulla, sillä sovellus lähettää esim. artistin keikoille osallistuville käyttäjille automaattisesti muistutuksia tulevista keikoista. Itse aion tulevaisuudessa käyttää sovellusta enemmänkin keikkojen promoamiseen.