torstai 3. huhtikuuta 2014

Perfektionismi ei sovi sosiaaliseen mediaan

Satuin tänään katsomaan kaksi versiota legendaarisesta We Are The World -kappaleesta maailmanluokan artistien taltioimana. Kyseinen kappale äänitettiin samassa studiossa vuonna 1985 Afrikan ja 2010 Haitin hyväksi.

Oli hämmästyttävää huomata, miten valtavasti nämä kaksi versiota erosivat toisistaan vetovoimaisuudessa. Sain kylmiä väreitä 1985 taltioidusta versiosta, joka kosketti aitoudellaan ja voimmakkuudellaan. Pystyin kuulemaan, miten artistit elivät ja hengittivät musiikkia ja sen tarinaa. Sen katsomisen jälkeen tuoreempi versio jäi korvissani aika latteaksi, sillä siihen tuottaminen ja teknisesti hyvien suoritusten hakeminen olivat jättäneet oman jälkensä.

Aito ja spontaani kerronta toimii verkossa


Ajauduin pohtimaan, että sama toistuu myös verkkokirjoittamisessa ja sosiaalisessa mediassa. Parhaiten lukijaan vetoavat päivitykset ja tekstit, jotka loistavat taidokkuuden lisäksi aitoudellaan. Liika hiominen tekee tekstin kirjoittamisesta usein väkinäistä ja antaa sille helposti teennäisen sävyn. Samalla tekstistä saattaa kadota persoonallisuus. Myös tehokkuus laskee, jos tekstiä hieroo tuntikausia.


Kuten musiikissa, myös kirjoittamisessa sanoma on pääasia. Toki teksti kannattaa käydä läpi ennen julkaisua, karsia turhat rönsyilyt ja korjata mahdolliset kirjoitus- tai näppäilyvirheet. Liika on kuitenkin liikaa. Siispä tekstin kulma ja rakenne on syytä suunnitella ennen kuin antaa tajunnanvirran tulvia näppäimille, jotta massiivista viilausopraatiota ei tarvita.

1 kommentti:

  1. Totta: Aito ja persoonallinen tyyli on paras suosion tae. Tekstihän ei ole koskaan valmis, vaan aina löytyy hiottavaa. Taito piilee siinä, että osaa lopettaa pipertämisen oikeassa kohdassa. Ylikriittisyys on syytä nujertaa.

    VastaaPoista